Tricent lanserer dekksbelegg
Pressemelding - 01.09.25
I over fire tiår har Westing levert malingssystemer og løsninger for overflatebehandling til krevende industrielle og maritime miljøer. Med solid innsikt, markedskunnskap og erfaring fra feltet har Westing vært en drivende kraft bak etableringen av Tricent – en ny merkevare og et eget selskap i Teige Gruppen.
Tricent-produktene er utviklet med tanke på utfordringer knyttet til dekksbelegg i krevende miljøer, der stor slitasje fører til korrosjon og redusert friksjonsgrad. Lav friksjon på dekk kan skape utfordringer i arbeidsforholdene og gå på bekostning av både effektivitet og sikkerhet. Westing vil stå for teknisk rådgivning, prosjektoppfølging og distribusjon av produktene i Tricent.
Senior malingsrådgiver i Westing, Fredrik Baade, har en sentral rolle i produktutviklingen. Han forteller at produktet, Trideck SF, er utviklet med fokus på både ytelse og bærekraft:
– Dette er et gulv- og dekksbelegg utviklet for å løse utfordringer vi kjenner godt. Vi har jobbet grundig over lang tid og gjennomført pilottester i svært krevende miljøer. Resultatene viser at belegget er svært slitesterkt og opprettholder høy friksjonsgrad over lengre tid enn de fleste løsninger på markedet. Tilbakemeldingene har vært gjennomgående gode – både fra påførere og sluttbrukere, sier Baade.
Senior malingsrådgiver i Westing, Fredrik Baade.
Han legger til at den langvarige holdbarheten reduserer behovet for hyppige reparasjoner og ny påføring. Det gir lavere kostnader og færre driftsopphold, samtidig som det gir miljøgevinst. I tillegg er produktene som utvikles VOC-frie, noe som betyr at det ikke dannes farlige avgasser ved påføring. Med dette tar Tricents dekksbelegg store steg innen både kvalitet og miljøhensyn. Som følge av dette har aktører som Norled allerede valgt å ta i bruk produktene om bord i sine ferger.
– Vi planlegger å etablere en komplett europeisk verdikjede, med produksjonssenter i Norge. Trideck SF er et svært fleksibelt produkt som, basert på ulike tilsetninger, kan brukes både innvendig og utvendig – med eller uten tilsats – og tilpasses kundens behov. Slitestyrke og antiskli-egenskaper er satt i høysetet, forklarer Baade, som ser frem til å presentere produktet videre i markedet.