Godt samarbeid forlenger levetiden på sjøvannspumper

Når brønnbåtrederier opplever pumpehavari, kan det koste dyrt. Både i reparasjoner og i tapt driftstid. For Dalen Industriservice var dette en kjent utfordring. Sammen med Westing har de funnet en løsning som gir pumpehusene et nytt og langt mer holdbart liv.

Fr.v. Kenneth Jøsokbakke, daglig leder i Dalen Industriservice; Roger Sæther, Sales Manager i Westing; og Peter Daniel Baade, teknisk malingsrådgiver i Westing.

En utfordring med kort levetid og høye kostnader
Sjøvannspumper som brukes i brønnbåter og oppdrettsanlegg kan ha kort levetid. Allerede etter 1-2 år kan korrosjonsskader oppstå som resulterer i at pumpene må byttes ut eller overhales.

 – Før vi startet dette samarbeidet med Westing, var rederiene ofte nødt til å bestille helt nye pumper, noe som kunne medføre svært lang leveringstid, forteller Kenneth Jøsokbakke i Dalen Industriservice. 

Løsningen ble ny overflatebehandling og gjenbruk
For å møte utfordringen bestemte Dalen og Westing seg for å finne en ny overflatebehandling som kunne forlenge levetiden til kundenes produkter. Sammen utførte de omfattende tester på ulike overflatebehandlingsprodukter. Valget falt til slutt på Interline 984. En coating utviklet for olje- og gassindustrien med høy motstandsdyktighet mot både sjøvann og sterke renseprosesser.

– Interline 984 har vist seg å være ekstremt slitesterk. Malingssystemet tåler alt fra korrosjon, syre og ozon til moderne desinfeksjonsmetoder. Det er glatt, lett å holde rent og bevarer kvaliteten selv etter mange års bruk, forklarer Fredrik Baade i Westing.

Samarbeidet gjør at Dalen kan ta inn defekte pumper, reparere korrosjonsskadene i stålet og deretter beskytte dem med det nye belegget. Dermed utvides levetiden betraktelig.


Fører til store besparelser og økt bærekraft
For rederiene betyr den nye overflatebehandlingen betydelige kostnadsbesparelser. I stedet for å kjøpe nye pumper, kan de gjenbruke de eksisterende. 
Nedetiden reduseres også, fordi reparerte pumper kan holdes på lager og byttes inn raskt når behovet oppstår, nesten som et dekkhotell for pumper.

–  Tilbakemeldingene fra kundene våre er utelukkende positive, sier Jøsokbakke. 


Jøsokbakke forteller at løsningen også gir en tydelig miljøgevinst. Ved å reparere og gjenbruke fremfor å produsere nytt, bidrar man til en mer sirkulær økonomi i oppdrettsnæringen.


Samarbeid bygget på tillit
Både Dalen og Westing peker på det gode partnerskapet som nøkkelen til suksessen.

 – For oss er det viktig å kjenne kundene våre godt, slik at vi kan anbefale riktige løsninger. Sammen med Dalen har vi funnet en metode som fungerer i praksis, til glede for både leverandør og sluttkunde, sier Fredrik Baade i Westing. 

 – Samarbeidet mellom oss og Westing gjør at kundene får tilbake et produkt som faktisk har lenger levetid enn da det var nytt. Det er noe både vi og kundene setter stor pris på, avslutter Jøsokbakke.

Les mer om produktet Interline 984 her